WOLESCHKO občasník o mé rodině, událostech i místech s ní spojených, jakož i o Olešku a jiných krajích

v servisech Subaru

Čas většinou všechno ohladí, vyrovná, a jeden zapomene na nepříjemnosti. To je stará známá pravda. Platí neustále. A zrovna včera jsem měl příležitost její platnost znovu ověřit.
Zdá se se totiž, že půlroční lhůta na dodání nového auta se blíží ke konci a pokud by všechno mělo jít tak, jak v utosalónu říkají, mohl bych se v novém svézt už příští týden. Můj Outback teď před předáním byl ještě v čistírně, prodělal i eSTéKá, má čerstvý olej v motoru a nějaké ty filtry a ještě bych rád vyměnil olej v automatické převodovce.
A tady nastal ten kámen úrazu.
Sepsal jsem si všechny lapálie kolem oprav před dvěma lety, abych nezapomněl, až to bude aktuální.
Tuhle se to dá přečíst znovu. Člověk by řekl, že za ty dva roky se spousta věcí vyřešila, usadila, že vlastně není důvod měnit značku, když Subaru mi slouží bezmála už dvacet let. Srovnání obou vozů - tedy Kodiaq versus nový Outback (2020) vychází sice ve prospěch značky Škoda, ale tradice je tradice, cena není všechno a ta spolehlivá japonská auta a …. a tady je důkaz toho, jak čas všechny ty rány hojí.
V dobré víře tedy volám do servisu Subaru, kde jsem byl před čtrnácti dny na svolávací akci, že bych byl rád, kdyby mi mohli komplet vyměnit olej v převodovce, jestli to umějí vypláchnout, což před tím neuměli a že jsem tam už platil převodem a tudíž že v případě objednání servisu budu potřebovat fakturu a platba v hotovosti nepřichází v úvahu. Pán do telefonu tak nějak neurčitě přitakal a že prý mám za týden přijet.
Tak jsem včera přijel.
Povídám, že potřebuju vypláchnout ten starý olej a nalejt tam novej a že je to proto, že převodovka je po generální opravě a že teď se musí pečlivěji ošetřovat a …
"… a kdovíjak dlouho vám to takhle vydrží. Ty vopravy jsou nevýhodný. Ale když chcete …"
Poněkud jsem zpozorněl. Tyhle věty jsem slýchal před dvěma roky a následovaly vždycky informace o ceně výměny převodovky kolem 300.000,-.
"Chci. Mám s tím zkušenost."
"No, nevím jak vy, ale my tu zkušenost máme taky. A dost dlouhou."
"Jó? Já v Subaru jezdím už dvacet let. Jak dlouho tu jste vy?"
"Patnáct."
"Aha!"
"No ale těch aut, co nám prošlo rukama …! Repase převodovek nevydržej a nikdy se nevyplatěj…"
"Fajn, já mám zkušenost jinou, takže se tu nebudem přít. Vraťme se k tomu oleji!"
Pan přijímač od Freyů se kysele zatvářil a pokračoval v zadávání zakázky.
"Tak ještě než vám to předám, se chci ujistit, že to máme, jak jsem hlásil minulý týden při objednávání, na fakturu."
Pánovi vod Freyů rysy ztvrdly ještě víc.
"No to nevim. Já se podivám."
Za chvíli se vrátil s papírem v ruce.
"Minule jste platil kartou, takže žádnou vyjímku nemáte."
"Ne?"
"Ne!"
"No tak ne. Tak nashledanou!"
Vzal jsem si klíček a odešel shánět jiný servis, kde mi ten olej vymění bez keců a na fakturu. U Marčíka jsem se dohodl, ale až za tři neděle. Dřív nemají čas …!
Později mi došlo, že ten samej pán od Freyů mi v minulosti tu platbu na fakturu sám zařídil a teď jsem pochopil, že to nějak zašmudlal, napsal tam zřejmě platbu kartou a my to zaplatili převodem. Včera už se mu to zašmudlat nechtělo a oháněl se souhlasem ze Švýcarska.
Takhle to chodilo se servisem drahých komponent v servisech Subaru …. a chodí to tak dál.
Tak teď to tu mám pěkně zapsaný, abych to náhodou nezapomněl a za pár let si nestýskal, jak jsou v tý Škodovce neochotný a jak v Subaru byli zlatý.
Nebyli! … Vobyčejnej motorovej volej za devět stovek pět litrů mi u Marčíka počítali při výměně trojnásob dráž a donutili mě kupovat si ten samej olej v Alze a nechávat si ho za pět stovek vyměňovat u nás na vsi, což před skoro čtyřmi lety vedlo k úniku oleje kvůli špatnému těsnění pod zátkou a následnému zadření motoru o převodovce nemluvě!
Takže to uzavřem: ani ne tak kvůli autům, ta jsou asi v pořádku jako dneska většina, ale kvůli servisům a jejich jednání už nejsem Subarista!